بازگشت عوامل فیلم جدایی نادر از سیمین از برلین + تصاویر

دست‌اندركاران فیلم‌سینمایی «جدایی نادر از سیمین» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی پس از دریافت خرس طلای بهترین فیلم و دو خرس نقره‌ای بازیگری زن و مرد جشنواره‌ی فیلم برلین، بامداد امروز ـ 2 اسفند ماه ـ وارد كشور شدند.

به گزارش ایسنا، اصغر فرهادی كارگردان «جدایی نادر از سیمین»، محمود كلاری مدیر فیلمبرداری، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی‌اصغر شهبازی از بازیگران فیلم، مریم نراقی منشی صحنه، حمیدرضا قربانی دستیار اول كارگردان و برنامه‌ریز صبح امروز وارد تهران شدند.

   

در استقبال از دست‌اندركاران فیلم كه احمد میرعلایی ـ مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ـ حضور داشت، گفت: وقتی فیلمی سه خرس از جشنواره‌ی فیلم برلین گرفته است، بنابراین جزء فیلم‌های كم‌نظیر جشنواره‌ی برلین بوده است.

وی با اشاره به جوایز «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره‌ی برلین ادامه داد:این جوایز افتخار بزرگی برای سینمای ایران است و مهم‌تر از همه اینها، این است كه آقای فرهادی این جوایز را برای فیلم ارزشمند، سالم و خوب «جدایی نادر از سیمین» گرفته‌اند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دریافت این جوایز را به همه‌ی سینماگران تبریك گفت.

میرعلایی در بخش پایانی سخنانش مطرح كرد:من از طرف جامعه مدیران سینمایی و مخصوصا از طرف همه‌ی سینماگران ـ چون خودم را سینماگر و خدمتگذار می‌دانم ـ، خیلی خوشحالم كه به استقبال دوستانی آمده‌ایم كه جوایزی گرفتند كه باعث افتخار همه‌ی مردم است و این جوایز در سال‌روز تولد حضرت محمد (ص) عیدی خوبی برای مردم كشورمان بود.

مدیرعامل فارابی همچنین مطرح كرد: من به آقای فرهادی هم گفتم به نمایندگی از مدیران، سینماگران و همه‌ هنرمندان اینجا حضور دارم.

پریسا بخت‌آور كارگردان سینما، پژمان لشگری‌پور معاون فرهنگی فارابی، جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی فارابی، حبیب‌رضایی بازیگر سینما و جمعی از خانواده‌های هنرمندان در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور داشتند.

«جدایی نادر از سیمین» به كارگردانی اصغر فرهادی در مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم برلین، خرس طلای بهترین فیلم و دو خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن و مرد را برای مجموعه‌ب ازیگران زن و مرد فیلم دریافت كرد و این اتفاق برای اولین‌بار در طول شصت‌و یك دوره جشنواره‌ فیلم برلین می‌افتد كه یك فیلم بیش از دو جایزه می‌گیرد و همچنین پیش از این شاید یك یا دو بار به تیم بازیگران فیلمی جایزه در جشنواره‌ی فیلم برلین اهداء شده است.

مروری بر حضور سینمای ایران در دوره‌های مختلف جشنواره‌ی برلین
در پی حضور موفقیت‌آمیز فیلم «جدایی نادر از سیمین» به كارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره‌ی فیلم برلین، مروری بر حضور سینمای ایران در سال‌های مختلف جشنواره‌ی برلین داریم.

كارنامه حضور فیلم‌های ایرانی در ادوار مختلف جشنواره برلین نشان می‌دهد، اولین فیلمی كه توانست از جشنواره برلین برای سینمای ایران افتخار بی‌آفریند، «‌طبیعت بی‌جان» ساخته سهراب شهید ثالث بود كه در سال 1974 موفق به دریافت خرس نقره‌ای برلیناله شد.

كسب این جایزه ارزشمند دو سال بعد، یعنی در سال 1976 برای سینمای ایران تكرار شد و فیلم «‌باغ سنگی» به كارگردانی پرویز كیمیاوی توانست دومین خرس نقره‌ای را به‌دست آورد. فیلم فوتبال‌محور «آفساید» ساخته ‌جعفر پناهی پس از 30 سال، در سال 2006 سومین خرس نقره‌ای را نصیب ایران كرد.

سهم سینمای ایران در برلیناله سال 2006 برمی‌گردد به دو فیلم در بخش مسابقه و چهار فیلم در بخش‌های جانبی.


دو فیلم «‌زمستان است» ساخته‌ی رفیع پیتز و «آفساید» ساخته‌ی جعفر پناهی دو نماینده ایران در بخش رقابتی برلین نام گرفتند كه البته تنها «آفساید» بود كه توانست خرس نقره‌ای را كسب كند.

در همان سال، «به آهستگی» ساخته ‌مازیار میری‌، «كارگران مشغول كارند» ساخته ‌مانی حقیقی، «صبحی دیگر» ساخته ناصر رفاهی و «كمی دیگر» ساخته مهدی جعفری چهار فیلم دیگر ایرانی حاضر در بخش‌های جانبی برلیناله بودند.

و سال 85 سینمای ایران تنها شاهد حضور نیكی كریمی به عنوان داور در جشنواره برلین بود.



سال 86 هم ایران با سه فیلم در برلین حضور داشت. فیلم «آواز گنجشك‌ها» ‌ساخته مجید مجیدی كه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را برای رضا ناجی به عنوان بهترین بازیگر به همراه داشت و «‌بودا از شرم فروریخت» ساخته حنا مخملباف نیز در بخش كودك‌ونوجوان در رده‌ی سنی زیر 14 سال به نمایش درآمد كه توانست علاوه بر دریافت خرس كریستال بخش كودك‌ونوجوان جشنواره، «جایزه صلح» را نیز به خود اختصاص دهد و «سه زن» ساخته‌ی ‌منیژه حكمت در بخش غیر رقابتی «پانورما» حضور داشت.

سال 87 نیز اصغر فرهادی با چهارمین ساخته‌ی سینمایی‌اش «درباره‌الی» در بخش رقابتی حضور داشت كه خرس نقره‌ای برلین را گرفت و همان سال فیلم سینمایی «نیلوفر» به تهیه‌كنندگی فرشته طائرپور به عنوان محصول مشترك ایران، فرانسه ، لبنان در بخش رقابتی كودك و نوجوان جشنواره برلین حضور داشت.



سال گذشته هم فیلم «شكارچی» تولید مشترك ایران و آلمان به كارگردانی «رفیع پیتز» در بخش رقابتی جشنواره برلین به نمایش درآمد.

امسال نیز علاوه بر «جدایی نادر از سیمین» كه در بخش رقابتی حضور داشت، سه فیلم ایرانی در بخش «نسل» (كودك) به نمایش درآمدند، فیلم سینمایی «باد و مه» ساخته محمدعلی طالبی، فیلم كوتاه داستانی «خانه فاطمه كجاست؟» به كارگردانی ‌فریدون نجفی و انیمیشن «قصه‌های یك‌خطی» ساخته بهزاد فرهت به عنوان نمایندگان ایران در این بخش به نمایش درآمد.



اما امسال برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری جشنواره‌ی فیلم برلین یك فیلم، سه خرس دریافت كرد، همچنین پیش از این فستیوال برلین، شاید یك یا دو بار به تیم بازیگران فیلمی جایزه داده است.

با اهدای جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی برلین به جدیدترین ساخته‌ اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین»،سینمای ایران برای نخستین‌بار خرس طلایی را از جشنواره‌ی فیلم برلین گرفت.

و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن به گروه بازیگران زن «جدایی نادر از سیمین» شامل لیلا حاتمی، ساره بیات و سارینا فرهادی و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را نیز به گروه بازیگران مرد فیلم، پیمان معادی، شهاب حسینی، بابك كریمی و علی‌اصغر شهبازی اهدا شد.

پیام تبریك میرعلایی درپی موفقیت‌های«جدایی نادر سیمین» در برلین   
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی موفقیت‌های اصغر فرهادی و «جدایی نادر از سیمین» را تبریك گفت.

«سید احمد میرعلایی» مدیر عامل بنیاد در پیامی موفقیت های اصغر فرهادی را در جشنواره برلین تبریك گفت.

در این پیام میرعلایی تصریح كرد:«هنرمند گرامی و فرهیخته و كارگردان توانای سینمای ایران و هنرمندان و دست اندركاران فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» موفقیت كم نظیر شما در كسب رتبه‌های ممتاز جشنواره مهم و معتبر برلین در فاصله چند روزه از كسب افتخارتان در نزد مردم و هیات محترم داوران جشنواره بیست و نهم فیلم فجر در زمانی كه مردم شریف و هنر دوست ایران غرق در شادی‌های اعیاد هفته وحدت، میلاد پیامبر مهربانی ها، پیامبر اعظم(ص) و امام ششم شیعیان هستند ، موجب مباهات و شادی دو چندان شد.

موفقیت های چشمگیر فیلم نجیب و شریف «جدایی نادر از سیمین» بار دیگر این امید را در اهالی فرهنگ و سینما دوستان متعهد و مردمی این سرزمین زنده كرد كه سینمای انسانی و تاثیر گرفته از فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین می‌تواند نگاه‌های كنجكاو و داوری‌های منصف را به سوی خود جلب كند.

اینجانب به نمایندگی از طرف همه كاركنان خدوم بنیاد سینمایی فارابی كه همواره تلاش خود را معطوف بالندگی سینمای ایران می‌كنند این موفقیت‌ها و سربلندی‌ها را به شما و جامعه عزیز سینمای كشور تبریك گفته وبرای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت و تندرستی دارم.»


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا